vrijdag 3 juni 2016

Start with the why?

Start with the why? heeft Simon Sinek ooit in een vlaag van verstandsverbijstering geroepen. Wat bleek, dit werkt verdomde goed om een publiek geboeid mee te nemen in je verhaal. Dit is niet helemaal zijn conclusie geweest ;), en toch geeft het de context aan een verhaal om te bepalen of je een onderwerp boeiend vindt of niet. De "waarom" vraag is belangrijk om goed te beantwoorden, dat geeft motivatie en houd mijzelf geboeid. Natuurlijk kan dit ook overdreven worden en kleine kinderen (die van ons gelukkig nog niet) stellen de vraag "waarom" zo vaak dat deze nieuwsgierigheid ons behoorlijk het bloed onder de nagels vandaan kan halen. Het is toch zelfsprekend!

Waarom deze blog?
Ik zal me netjes aan de vraag van Simon houden, why? why? why?
Laat ik het bij mezelf houden, en vanuit mijn egoïsme dit beantwoorden. Het jaren ben ik er achter gekomen dat ik het schrijven van kleine blogs stiekem leuk vind. Tijdens onze reis heb ik veel plezier gehad in het geven van korte updates; en toen bewust gekozen geen grote blog te schrijven. Voor mijn werk schrijf ik af en toe een blog en het is leuk om te zien dat andere dit lezen en zij hier meerwaarde in zien. Deze meerwaarde is voor mij een grote motivator, dit altruïsme geeft mij een goed eigen gevoel. Of deze blog meerwaarde heeft zal blijken in de toekomst.

Waarom weer op weg - reizen?
Reizen is verslavend! Tenminste voor ons. Voor mij is de verslaving op jonge leeftijd begonnen. Mijn ouders vonden Europa heel leuk, maar de rest van de wereld interessanter. Daarom gingen we vanaf mijn 5e jaar elke zomer de hele wereld over. Camper in Amerika, rugzak door Maleisië, volkswagenbusje in Zuid-Afrika en Bostwana, en het lijstje van gekke landen kan ik nog aanvullen. Dit allemaal op een klein budget, vaak was onze 'wereldreis' even duur als dezelfde periode kamperen in Frankrijk. Wel zijn de indrukken (voor mij) onbetaalbaar en maken heel nederig. Natuur(geweld) is overweldigend e waarom sta je als 10-jarige pennen uit te delen aan 15-jarige kinderen in zo'n ver land...?
In begin studententijd iets minder gereisd, iets andere afleidingen. Toen we gingen samenwonen zijn we samen op pad gegaan. Na een paar jaar hebben we het idee gevat om een half jaar door Afrika te reizen met een oude landrover. Misschien niet de meest betrouwbare keuze (alhoewel gaat gegarandeerd stuk), de verslaving zit op het volgende niveau! Vakanties zijn indrukwekkend, zulke lange reizen geven nieuwe extremen. Je leert zoveel, en ook over jezelf. Wellicht geeft ik in toekomstige blogs wel voorbeelden, als de andere zaken te saai worden (en wordt dit wel een heel lang lulverhaal).

Op dit moment zitten we in een nieuwe fase - reizen met kind(eren). Wij zien geen probleem en hebben onze dochter toen ze 4 maanden was meegenomen naar de Dominicaanse republiek. De vlucht was met overstap, en we waren zo'n 20 uur onderweg. Vrijwel probleemloos ervaren en we hebben toen ze 2 jaar en 4 maanden was besloten de lat iets hoger te leggen: Cuba! Ruim 25 uur onderweg, dochter is eerste week ziek geweest en eten is toch 'iets' lastiger. Dit in combinatie met zwangere vrouw, die als ze moet eten ook MOET eten om energie op peil te houden, was een grotere uitdaging. En ach, ook dit hebben we met veel plezier overleefd.

De volgende uitdaging die we ons hebben gesteld is een wereldreis door Zuid-Amerika met twee kinderen. Dit keer niet met een oude landrover, of backpacken. Ons plan is zelf een 4x4-camper te bouwen en deze te verschepen.

Waarom financieel onafhankelijk?
We willen weer reizen! Natuurlijk zijn er mogelijkheden om geld te verdienen tijdens het reizen en zo reist de Zapp-familie al 17 jaar rond. Echter ik weet niet of wij hier voor zijn aangelegd. Daarom willen we (gedeeltelijk) financieel onafhankelijk zijn. Tot ons 71e werken, is ook niet ons ideaal beeld. Ook hebben we binnenkort twee kinderen en deze willen we een onbezorgde toekomst geven, een onderdeel daarvan is in onze ogen dat ze een mooie financiële start van ons kunnen krijgen. Daarom de uitdaging om nu te leven, de volgende generatie te laten leven en onbezorgd te kunnen reizen (en nog later achter de geraniums te zitten).

Ik denk dat we sinds 2008 in meer of mindere mate bezig zijn met financieel plannen. Eerst voor ons doel de reis, nu met meer doelen (de geraniums). In al die jaren hebben we ervaringen opgebouwd met uitgaven bijhouden, uitgaven reduceren, huizen, hypotheken, beleggen, schulden, en crowdfunding. In de volgende blogs komt hier zeker meer over!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten