donderdag 30 juni 2016

savingsrate januari - juni 2016

Ik vind het einde van de maand altijd een leuk moment. Dit is het moment dat ik weer overzicht maak van ons vermogen en de savingsrate bereken. Over de maand juni ben ik zeker niet ontevreden met meer dan 40% van ons salaris te hebben gespaard! Ok, 40,16% is net boven 40% maar toch! Dit betekent dat we 24,01% van ons salaris van dit jaar hebben gespaard. Niet slecht met de kleine dame tijdelijk 4 dagen in de opvang. Kun je nagaan als ze aan het einde van het jaar weer maar 2 dagen gaat...

In mijn eerdere blog kun je het overzicht van maandelijkse savingsrate in 2015 vinden.  Afgelopen jaar was een jaar met grote uitgaven zoals huis en zonnepanelen. We hebben nauwelijks gebruik hoeven te maken van ons spaargeld en hadden een negatieve savingsrate van 'slechts' -0,37%. Achteraf gezien snap ik er geen bal van hoe we dat hebben gedaan :D.

Dit jaar hebben we nog een paar grotere uitgaven gedaan. Zo hebben we in april en mei het huis van buiten laten schilderen en de tuin laten opknappen. In mei kregen we vakantiegeld en bonussen en dat heeft er voor gezorgd dat de dip niet 'te' groot was. Juni was de eerste maand dat we geen extra uitgaven hadden en dat zie je meteen terugkomen in de savingrate.  :)

Inkomen : netto loon + kinderbijslag + kinderopvangtoeslag + belastingteruggaaf + inkomsten eigen bedrijf
Sparen: Alles wat naar spaar of beleggingsrekening gaat en de aflossing van de hypotheek.
Savingrate: sparen/inkomen


Gelukkig blijft ons vermogen ook mooi stijgende lijn laten zien. In dit tempo hebben we begin volgend jaar ongeveer even veel schulden als bezittingen.

Wat zijn jullie besparingspercentages?


2 opmerkingen:

  1. Deze blog kende ik nog niet, ik heb 'm aan mijn links toegevoegd!
    Heel herkenbaar: zolang je de boel nauwelijks bijhoudt is de savingrate 0, zodra je er iets aan gaat doen stijgt hij snel:-)
    Wat vraagjes (zie het niet als kritiek, ik wil gewoon je gedachtegang volgen):
    -waarom is het getal "zonder hypotheek" lager? Als je hypotheekkosten niet meetelt, heb je toch een hogere savingrate?
    -wat bedoel je met cumulatief? Is dat het gemiddelde van de afgelopen maanden? Maar als ik de getallen van de eerste twee maanden optel, dan krijg ik (-17.24+43.79)/2 13.28%, en geen 12.47%

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik blog nog niet zo lang, dus ik begrijp wel dat je hem nog niet kent :). Leuk dat je hem gaat volgen.
      Wees gerust, vragen zie ik niet snel al kritiek, zeker niet als het open vragen zijn.

      "zonder hypotheek"
      wij hebben een annuitaire hypotheek, en lossen elke maand dus een beetje af. Bij "zonder hypotheek" neem ik het annuitaire aflossingsdeel niet mee in de berekening van savingsrate.
      De berekening achter maand is:
      (hypotheekaflossing+spaarrekening_inleg+belegging_inleg) / (netto inkomen)
      De berekening achter maand zonder hypotheek is:
      (spaarrekening_inleg+belegging_inleg) / (netto inkomen)

      Achteraf kan ik het beter zonder hypotheek_aflossing noemen. :D.

      "cumulatief"
      Met cumulatief neem ik alle besparingen/inkomen vanaf begin van het jaar tot dat moment.
      Rekenvoorbeeld: cumulatief maart = (saving_jan+saving_feb+saving_mrt) / (inkomen_jan+inkomen_feb+inkomen_mrt)

      Het inkomen fluctueert per maand door kinderbijslag/variabel loon/etc en daardoor kun je inkomen per maand ook niet direct met elkaar vergelijken.

      Ik hoop dat dit meer uitleg geeft, heb je nog meer vragen. Stel ze gerust.

      Verwijderen