woensdag 8 juni 2016

Geef nooit beleggingstips aan vrienden en familie, het is de snelste manier om ze kwijt te raken.

Nu scheelt het wij zijn (nog) geen vrienden of familie en ik geen beleggingsadvies geef. Mocht je deze blog wel zo lezen dan is het volkomen je eigen interpretatie en risico. In de meeste blogs over financiële onafhankelijkheid die ik ken valt het mij op dat de meeste mensen huiverig zijn over beleggen en crowdfunding. Zelf geloof ik dat bij een goede spreiding en afweging van risico's er meer rendement gehaald kan worden. Ik hoop met mijn ervaringen anderen een bredere blik op beleggen en crowdfunding te geven.



Hoe het begon
Als tiener kreeg ik van mijn ouders de mogelijkheid om met 1000 gulden op papier te gaan beleggen. Dit hield in om in de krant de beurskoersen te volgen en dan elke dag aanschaf en verkoop opdrachten te doen in een kasboekje. Eventuele winst zou ik krijgen, bij verlies gebeurde niks. Een leuk initiatief, maar om effectief te zijn moet je aandelen voor langere periode aanhouden en ik had daar het geduld niet voor. Ik kan me de uitkomst niet meer herinneren, maar grote kans dat ik met verlies ben gestopt.

In mijn studententijd ben ik in individuele aandelen gaan beleggen met echt geld. Eerst heb ik een paar maanden de papieren aanpak gedaan (zie hierboven). Daarna begonnen met een budget van een paar duidend euro (anders loonde het niet met transactie kosten). Echt geld maakt het toch 'echt' en ik verdiepte me meer in de materie. Ook leerde ik zo over andere beleggingsinstrumenten zoals opties en deze heb ik ook sporadisch gekocht. Zelf beleggen in individuele aandelen en opties heeft me plezier gegeven, nieuwe zaken geleerd, maar geen rendement opgeleverd. Het leergeld (verlies) heeft mij toch wat geleerd, de voor mij de belangrijkste lessen:
  • Grondige analyses geven meer inzage. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar zijn wel een mogelijke indicator.
  • Analyses maken kosten tijd, kennis en ervaring. Heb je dit niet, dan wordt het sneller gokken.
  • Grondige analyses maken is best saai...
Waarom zelf doen als een ander het even goed zo niet beter kan?
In mijn studententijd had ik tijd, eenmaal aan het werk "iets" minder. Zelf de analyses maken zit er niet meer in. Een gokje is leuk, maar ja ik heb al leergeld betaald. Daardoor heb ik beleggen tegenwoordig uitbesteed. Verschillende bloggers zoals MrMoneyMustache geloven EFT is het beleggingsinstrument. Ik ben nog niet overtuigd. Men volgt een index en daarmee "gokt" men op een stijging van de index, gezien resultaten uit het verleden. Ik zeg gokt omdat ik van mening ben dat de meesten geen analyses maken van de betreffende index. Een voorbeeld is het koersverloop van de Nikkei Japan) sinds 1990, de trend is hier dalende.

Wat dan wel? Er zijn verschillende partijen die beleggingsfondsen en vermogensbeheer aanbieden. Er zijn hierbij wel mensen die analyses maken en daarop acteren. Nu heb ik niet de wijsheid in pacht dat
 ze de juiste analyses maken. Toch ben ik bereid om een kleine vergoeding te betalen voor de analyse van een ander. Haal ik hiermee het maximale rendement? Nee. Wel krijg ik door het invullen van een risico analyse een advies voor een risico profiel. Binnen dat profiel laat ik het werk graag over aan 'experts' die beter in excel zijn dan ik. Daardoor haal ik de afgelopen 10 jaar nog steeds meer rendement dan geld op de spaarrekening zetten. Een nadeel vind ik dat het uitbesteden beetje saai is (gelukkig heb ik daar crowdfunding voor). Enkele partijen aan wie je vermogensbeheer kunt uitbesteden zijn: Robeco, Evi, Alex, en nog veel meer.

En crowdfunding dan?
Crowdfunding is een relatief nieuw fenomeen in Nederland. In de meeste gevallen worden de leningen uitgegeven door MKB bedrijven, en een enkele keer door privé personen. De crowdfundingmarkt heeft een cowboymarkt status, niet alle platformen zijn volledig in de informatie voorziening. Dit resulteert er in dat de rendementen relatief hoog zijn, echter de risico's zijn nog niet allemaal inzichtelijk (persoonlijke mening). Wel hebben banken een uitdaging dat door strengere kapitaaleisen de leningen aan kleine bedrijven sneller in een hogere risico klassering vallen. Hierdoor moeten banken meer kapitaal vasthouden. MKB en zeker startende ondernemers hebben dus meer  moeite om aan kapitaal te vergaren of betalen de hoofdprijs bij banken.

Toch is crowdfunding voor mij een belangrijke pilaar in mijn beleggingsstrategie. Ik vind het leuk om het MKB en startende ondernemers te steunen en momenteel verwacht ik nog een rendement van bijna 7%. Ik verwacht dat er nog wel een paar projecten om zullen vallen; waardoor ik op zo'n 5% per jaar zal uitkomen. Dit is meer dan op mijn spaarrekening en heeft een maatschappelijk nut.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen